Ook verzuimverzekeraar Sazas ziet een toename van langdurig verzuim, maar wijt dat aan de uitgestelde zorg. Zieke werknemers moeten door de coronacrisis en de druk op de zorg langer wachten op behandeling en re-integratie.
In het vierde kwartaal van 2019 behandelde Sazas nog 328 dossiers van medewerkers met een verzuim langer dan 250 dagen. In het vierde kwartaal van 2020 ging dit om 392 dossiers, een stijging van ruim 19 procent.
Uitstel behandeling
‘De hersteltijd loopt op doordat de reguliere zorg tijdens de eerste golf in maart fors is afgeschaald en in het laatste kwartaal van 2020 opnieuw tijdens de tweede golf. Die capaciteit is en was hard nodig om coronapatiënten de juiste zorg te kunnen bieden. Maar voor veel andere mensen die niet-acute zorg nodig hebben, betekent dit dat hun behandeling wordt uitgesteld, medische consulten soms enkel nog telefonisch worden gedaan en het aanzienlijk langer duurt voordat zij weer aan de slag kunnen’, zegt Hans van Bussel, algemeen directeur van Sazas.
Verzuim eerste coronagolf
Het coronavirus zorgde in maart voor veel zieke medewerkers. Het ziekteverzuim liep deze maand landelijk op tot 5,2 procent (in 2019 was dit 4,35 procent). Op de eerste dag nadat de scholen, kinderdagverblijven en horecabedrijven moesten sluiten (maandag 16 maart) werd maar liefst 80 procent meer verzuimd dan onder normale omstandigheden.
Het ziekteverzuim over de eerste drie kwartalen van 2020 lag met 4,7 procent op zijn hoogste punt sinds 2003.
Bron: Verefi nieuwsbrief februari 2021